Mijn cirkel
Met ‘Mijn cirkel’ willen we de kwaliteit van bestaan voor de cliënt verbeteren en zichtbaar maken. De resultaten uit ‘Mijn cirkel’ geven niet alleen input in de begeleiding. Het is ook input voor het kwaliteitsrapport van de organisatie.
‘Mijn cirkel’ gebruik je ter voorbereiding van een jaarevaluatie. Het grote voordeel van deze voorbereiding is de dialoog die je aangaat met de cliënt. Daarnaast zorgt het speelse en luchtige karakter ervoor dat het leuker wordt en tegelijkertijd meer diepgang krijgt.
Wat levert het werken met Mijn Cirkel op voor cliënten?
Er wordt echt tijd voor ze genomen dit Samen in te vullen en dus ook echt naar de cliënt geluisterd. Dit gebeurt het hele jaar door wel, maar op dat moment wordt er echt gericht van alles gevraagd. Je kunt het bijvoorbeeld ook met plaatjes samen uitwerken, waardoor cliënten er zelf ook steeds aan herinnerd worden. Voor medewerkers levert dit leuke momenten op. Dat je er soms weer achter dingen komt, die je anders nooit ontdekt zou hebben, omdat de cliënt het dan niet zou aangeven
Bijzondere verhaal
Een bewoner wil erg graag met zijn huisgenoten picknicken. Dit hebben we op een zondag gedaan. Een andere bewoner wist een erg leuke plek. Hier was hij al eerder geweest met iemand anders van de begeleiding. De plek bleek verder lopen dan ingeschat en het bleek een plek te zijn waar je eten en drinken kunt kopen. Komen wij daar aan met onze eigen meegebrachte picknick spullen in een bolderkar! We zijn daarom In het weiland tegenover de locatie gelopen en iedereen heeft het als heel gezellig ervaren.
De zorgorganisatie maakt op drie niveaus gebruik van de verzamelde cliëntervaringen:
- Op het niveau van de individuele cliënt. Uit de informatie komen aandachtspunten voor de dialoog over het ondersteuningsplan.
- Op het niveau van de locatie. De informatie helpt medewerkers en teams zicht te houden op kwaliteit en ‘te leren en te verbeteren’.
- Op het niveau van de organisatie. De informatie geeft waardevolle handvatten voor de voortgaande vernieuwing van het zorgbeleid en de verbetering van de toerusting van medewerkers.