De Parabool

Als mensgerichte organisatie hebben wij, net als een parabool, één brandpunt: het leven van onze cliënt. Samen kijken we naar mogelijkheden en talenten. Samen zorgen we voor een passende leefomgeving waar aandacht is voor wonen, werken, zorg en vrije tijd.

De titel van het rapport ‘In Balans’ reflecteert onze inspanningen om de basis op orde te houden of te brengen. De economische ontwikkelingen, de veranderende zorgvraag, de krapte op de arbeidsmarkt vragen om aandacht. Balans tussen inkomsten en uitgaven goed in beeld hebben en daar waar mogelijk tijdig bij sturen. Dat is wel een uitdaging met de stijgende kosten voor personeel, energie en materialen.

Ook in het kwaliteitsrapport zelf zoeken we naar balans. We laten mooie ontwikkelingen zien, maar ook de minder mooie kanten komen aan bod. Scroll door het jaar 2022 en bekijk de filmpjes, gemaakt door medewerkers en cliënten. Niet perfect, wel zo eerlijk.

Kwaliteitsrapport 2022

Opening nieuwe locatie | 1 januari 2022

Per 1 januari 2022 is de Boomgaard ‘geopend’. Geopend tussen haakjes. De locatie met cliënten en medewerkers bestond al en heeft de Parabool ‘overgenomen’ van een collega organisatie. De Boomgaard is een dagbestedingslocatie voor EMB cliënten. En groep die te vergelijke is met de Schure.

Meer weten over de ontwikkeling van andere locaties?

Client­tevredenheids­onderzoek | 8 februari 2022

Clienttevredenheidsonderzoek Werken/ dagbesteding in 2022 gaat op 8 februari van start.
Cliënten beoordelen de werkplek / dagbesteding gemiddeld met een 8,7.

De tweede bouwsteen van het kwaliteitskader stelt de stem van de cliënt op de voorgrond, op basis van systematisch onderzoek naar de ervaringen van cliënten. Daarbij vertellen cliënten wat ze vinden van de geboden zorg en ondersteuning en vertellen ze over hun kwaliteit van bestaan. Daarbij is er uiteraard aandacht voor vragen als ‘wat gaat er goed?’ en ‘welke tekorten zijn nog?’. Op basis van het cliëntervaringsonderzoek kunnen zorgorganisaties verbeteringen doorvoeren in bijvoorbeeld werkstijlen van medewerkers, kansen op ontwikkeling van cliënten, of het aanbod van wonen, ondersteund werken en dagactiviteit.
(Bron: Kwaliteitskader VG 2017-2022)

Lees meer over de resultaten van het onderzoek

Respondenten
0 200
cliënten

Mijn Cirkel | 2022

Goede zorg en ondersteuning is persoonsgericht: professionals zetten de mens centraal en sluiten aan op de mogelijkheden, de wensen, behoeften en het leven van mensen met een beperking. Samen maken mensen met een beperking met waar mogelijk en nodig hun verwanten, vertegenwoordiger en sociaal netwerk, en professionals afspraken over de manier waarop zorg en ondersteuning plaatsvindt. Dat zijn afspraken over hoe het gaat in het gewone leven, en doelen over een gewenste ontwikkeling. Het persoonlijke ondersteuningsplan geeft aan alle betrokkenen inzicht en duidelijkheid. (bron: definitief concept handreiking ondersteuningsplannen 2023 VGN)

Voor het voeren van de dialoog tussen client en medewerker wordt gebruik gemaakt van Mijn Cirkel.

Lees meer over Mijn Cirkel

Uitleendienst | 1 april 2022

Sinds maart 2022 hebben we een hele toffe uitleendienst, namelijk Leen je robot op Maat. Via de uitleendienst kun je technologieën lenen en uitproberen. Via deze website kun je zo’n 40 verschillende technologieën lenen.

Lees meer over de favoriete mogelijkheden

0 40
technologieën

Marieke droomt door | 2022

“Tijdens het invullen van de droomcirkel heb ik dit verteld. In een teamvergadering hebben de begeleiders het daarna gehad over mijn droomwens en dat is dus werkelijkheid geworden. Mooier kan ik het niet krijgen.”

Lees het hele interview

Wensen zijn uitgekomen | mei 2022

2MakeItHappen is een organisatie die de Parabool helpt bij fondsenwerving. We gaan in 2023 verder met deze samenwerking. Ze hebben voor de Parabool al veel mooie wensen laten uitkomen afgelopen jaar.

Benieuwd naar een aantal wensen die zijn uitgekomen?

Leer Manage­ment­systeem live | 1 juni 2022

Per 1 juni is het Leer Managementsysteem (LMS) live gegaan. Iedere medewerker heeft zijn eigen dossier waarin e-learnings worden aangeboden. Naast de verplichte scholing is het mogelijk om een keuze te maken uit de bibliotheek met opleidingen.

Lonneke Wantia en Inna Tarasova vertellen hier meer over

Client en begeleider hebben plezier met bellen blazen

Op bezoek bij Marjolein en Marieke | 1 juli 2022

Razende reporter Kevin gaat op bezoek bij de nieuwe leden van het management team: Marjolein en Marieke. Hij heeft een paar mooie vragen.
Wie ben je? Wat is je eerste indruk? De verdeling is anders dan voorheen: waarom? Wat vind je de belangrijkste kernwaarde? Jullie gaan alle locaties langs: waarom? Wat gaat de nieuwe strategie brengen als we kijken naar de kwaliteit?

Strategie | 1 september 2022

Op 1 september 2022 hadden we ons eigen theatershow. We stonden stil bij de nieuwe kernwaarden van onze strategie voor de komende jaren. Alle locaties kregen voorafgaand aan de show een cadeautje om stil te staan bij elke kernwaarde.

Wil je meer lezen over onze nieuwe strategie?

Download het boekje.

Basis op orde | 2022

De basis op orde is een belangrijk thema in 2022.
Maar waar hebben we het dan over? Bijvoorbeeld over een gezonde en veilige werkomgeving voor cliënten en medewerkers. Of ondersteunende ICT voorzieningen.

Lees meer over onze organisatie in 2022

Samen­werken | 2022

Samenwerken vinden we belangrijk, want samen kan je meer dan alleen.
Samen met cliënten en verwanten, samen met collega’s en samen met zorgorganisaties en partners in de regio.

Lees hier meer over samenwerking

Leren en reflecteren | 2022

Leren is nieuwe dingen doen en ervaren en hiermee je kennis en vaardigheid vergroten. Je leert ook als je, je afvraagt of je het wel goed doet.
Reflecteren is bewust stilstaan bij wat en hoe je dat doet, daarop terugkijken. Reflecteren is nodig om van een situatie te leren, zodat je het in de toekomst eventueel anders kan doen.
Praat tijdens overleggen ook over je kennis, inzicht, vaardigheden en houding. Kijk naar jezelf en naar de zorg en begeleiding die je biedt.
Bij de Parabool reflecteren we minstens 1 x per jaar en in principe gebruiken we daarbij het teamreflectiespel. Iedere teamleider is in het bezit van dit spel. De teamleider is gespreksleider tijdens de reflectie bijeenkomst. Maar er zijn ook andere manieren op met elkaar te reflecteren.

Leren en reflecteren

Innovatie en techniek | 2022

Interview met Stephanie. Zij kan ons vertellen over wat er in 2022 is gedaan en over de digicoaches. Wat ging goed, wat kan beter en wat is je droom?

Kijken bij de buren | 16 november 2022

Eens in het jaar de kans krijgen om een kijkje te nemen bij collega’s, leuk toch?
Anne en Anneriek zijn als aandachtsfunctionaris Spend Cloud wel benieuwd naar een beetje meer info rondom dit onderwerp.
Niet direct iets kiezen wat in je eigen straatje ligt vinden wij wel een goed plan, dus besluiten wij een ochtend mee te lopen bij de dames van de financiële administratie.

Leer meer over hun ervaringen

Even terugkijken | december 2022

In het kwaliteitsrapport over het jaar 2021 hebben beschreven welke verbeterkansen we zien voor 2002.

Lees hier verder wat we hebben gerealiseerd en wat nog niet is afgerond.

Kernwaarden | 2022

Razende reporter Marie-Ceciele en filmer Lennert gaan op stap. Zij stellen vragen aan cliënten en medewerkers over de nieuwe kernwaarden. Zijn ze bekend? Welke is het belangrijkste? Bekijk het filmpje en ontdek welke antwoorden worden gegeven!

Themamiddag | 30 maart 2023

De themamiddag over het concept kwaliteitsrapport is bij de Parabool inmiddels een goede traditie geworden. Op donderdagmiddag 30 maart 2023 kwamen de vertegenwoordigers uit de centrale cliëntenraad, ondernemingsraad, raad van toezicht, medewerkers en managementteam bij elkaar. Er werd gereflecteerd en gediscussieerd over het concept kwaliteitsrapport over 2022.

Lees hier wat er besproken is die middag

Visitatie | 13 april 2023

Visitatie is een veel te ingewikkeld woord voor bezoek, onderzoek of inspectie. Verschillende organisaties kijken bij elkaar in de ‘keuken’ en stellen kritische vragen.

Deze keer worden er ook kritische vragen gesteld over de visitatie zelf.

Bestuurlijke reflectie | 2022

Als bestuurder van de Parabool blikt André Leferink terug op het jaar 2022. Kort laat hij een aantal belangrijke ontwikkelingen voorbijkomen en benoemt hij de prioriteiten voor 2023.

Lees hier de bestuurlijke reflectie.

Colofon

Bedankt voor het kijken en lezen!

Dit kwaliteitsrapport is gemaakt door heel veel mensen. Tijd voor wat bedankjes!
Een grote Dankjewel aan iedereen die heeft meegewerkt aan de video’s. Bedankt Topreporters Marie-Cecile en Kevin. Bedankt ouders en verwanten voor de mooie interviews. Over interviews gesproken: Marieke! Bedankt voor het delen van jouw droom. En dan zijn er ook nog wat professionals te bedanken: Marieke Dijkhof (mooie foto’s!), Rocketboys (mooie tijdlijn!). Josien, Nasira en Lennert (redactie) hebben met plezier aan deze uitgave van het rapport gewerkt en hopen op positieve reacties.

Wat vind je van het kwaliteits­rapport?

We zijn benieuwd wat je van het kwaliteitsrapport vindt?

Deel je mening