Bestuurlijke reflectie

Bestuurlijke reflectie

2022 was het laatste jaar dat we hebben gewerkt met het kwaliteitskader. Voor de komende jaren zal het kwaliteitskompas leidend zijn. Dat was ook aanleiding om met de externe partners te reflecteren op onze samenwerking.

Bestuurlijke reflectie op kwaliteitsrapport 2022

André Leferink, bestuurder

Conclusie van deze evaluatie is dat het de drie organisaties veel heeft gebracht, juist vanuit de diversiteit van de organisaties. Echter dit is een natuurlijk moment om voor een andere insteek en andere samenstelling van de externe visitatie te kiezen. We denken daarmee het lerend vermogen van de medewerkers een nieuwe impuls te kunnen geven. Belangrijke leerpunten in het proces van de externe visitatie zijn geweest:

  • Het bestuurlijk creëren van een veilige en open cultuur waarin fouten mogen worden gemaakt en ontwikkelen een belangrijke voorwaarde zijn;
  • Transparantie in de doelen en het proces, zodat navolgbaar is wat we willen bereiken en daarin van elkaar verwachten;
  • Concrete leerdoelen formuleren en openheid in het bespreken van casussen;
  • Regelmatige reflecteren op de samenwerking en het proces, zodat je elkaar niet verliest vanwege personele wisselingen of koerswijzigingen;
  • Op basis van gelijkwaardigheid en evenwichtige inbreng gezamenlijk afspreken welke meerwaarde wij willen halen en brengen in het visitatieproces.

Nieuwe strategie

In 2022 is de nieuwe strategie voor de Parabool vastgesteld. In dit rapport wordt op diverse plekken daaraan gerefereerd. Deze strategie is een continuering van de belangrijkste beleidslijnen die we binnen de Parabool kennen. Het behoudt van het goede: versterken van de relatie met de cliënt, meer focus op de doelgroep EMB en inzetten op samenwerking in de regio.

Vanuit kwaliteitsoptiek willen we inzetten op een professionele familiecultuur, met een herijking van de bestaande processen en vertaling van de strategie naar concrete jaardoelen. In 2022 is hiermee een start gemaakt.

Eind 2022 hebben we moeten concluderen dat er nog steeds teveel projecten liepen en we een groot aantal doelen hadden geformuleerd.

Dit betekent dat we dit beter moeten prioriteren. Onder de noemer van ‘de basis op orde’ wordt de focus gelegd op het op orde hebben en houden van de reguliere processen. De basis op orde was ook het thema van het jaarplan voor 2022. Dit loopt nog door in 2023 waarbij met name de digitale basis op orde moet komen. Hier wordt op gestuurd door middel van de interne verbeterlijst, de interne audits, de kwartaalrapportages en het ICT-plan. Via de projectbesturing worden activiteiten gevolgd en voordat we starten met nieuwe projecten gaan we een impact analyse maken.

Ontwikkeling

Om de digitale basis op orde te houden zijn ook ontwikkelingen nodig. Denk aan het vernieuwde Elektronisch Clienten Dossier, het cliëntportal, het Leer Management Systeem en nieuwe locaties voor uitbereiding van onze diensten. Daarnaast is en blijft het werven en behouden van gekwalificeerde medewerkers een grote uitdaging. Ook willen we ruimte behouden om deskundigheid uit te breiden. Verder zal de invulling en verdeling van taken en verantwoordelijkheden rondom leiderschap de komende periode aandacht vragen.

Grip

We zijn goed in het maken van plannen en ook in het uitvoeren daarvan. Het evalueren is een logische stap die we goed onder de knie hebben. Maar bespreken of de uitgevoerde acties ook echt hebben opgeleverd wat was voorgenomen, gebeurt nog onvoldoende. Dit vraagt van ons allemaal dat we aandacht hebben voor de PDCA-cirkel; Plan Do Check Act. Het sturen op de afgesproken resultaten is onderdeel van de nieuwe cultuur binnen de Parabool.

Behaalde resultaten

Als we overzien hoe we ervoor staan in termen van kwaliteit zowel subjectief; – de beleving van de cliënt – als objectief; – de verstoringen in onze processen en de behaalde resultaten –  is 2022 een succesvol jaar geweest. De cliënten geven ons een hoog cijfer voor tevredenheid en de kwaliteitsdoelen zijn behaald.

De kern van ons (kwaliteits-)handelen

Het gaat om de bedoeling. Vanuit cliëntperspectief blijven reflecteren op ons professioneel acteren. Dat vraagt om een groot zorg hart en een koel hoofd om de juiste zaken te blijven doen.

Ik wil alle collega’s bedanken voor de inzet en behaalde resultaten. Dat we vanuit de nieuwe strategie ons de komende jaren blijven inzetten door gewoon te doen waar we bijzonder goed in zijn.

Naar de tijdlijn