Leren en reflecteren

Leren en reflecteren

Wat is leren en wat is reflecteren?

Bespreek met je teamleider op welke manier je dit jaar de teamreflectie wilt houden.

Aan het begin van 2022 is deze oproep gedaan aan alle teams met de vraag om de uitkomsten te rapporteren.

73% van de teams heeft de teamreflectie uitgevoerd en teruggekoppeld. 15% heeft om verschillende redenen de teamreflectie uitgesteld naar januari 2023.

De stelling ‘ruimtes zijn veilig voor cliënten’ is in een team besproken. Naar aanleiding van dit gesprek is de kookplaat vervangen door een inductie kookplaat. Deze wordt niet heet.

Een aantal vaker benoemde onderwerpen die aandacht vragen:

  • Communicatie richting familie, werken in de driehoek.
  • Korter en efficiënter vergaderen, anders invullen, evalueren aan het einde van de dienst, feedback geven.
  • Voldoende tijd om alle taken uit te voeren. Taken zijn verdeeld maar is soms wel kwetsbaar wanneer een teamlid uitvalt. Taken blijven soms liggen.
  • Deskundigheid over de GGZ doelgroep verankeren binnen de organisatie, deskundigheid voor de begeleiding van de zzp 8 doelgroep.
  • Aandacht voor seksuele beleving van een cliënt.
  • Structurele aandacht voor de veiligheidsrisico’s en deze laten terugkomen in vergadering. Duidelijke kaders over wat wel en geen veiligheidsrisico’s zijn. Samen met de orthopedagoog vaststellen.
  • Clean desk en clean screen.
  • Aandacht voor ICT: werking Word, ECD (elektronisch cliënt dossier) gebruiksvriendelijker.
Naar de tijdlijn