Bestuurlijke reflectie

Bestuurlijke reflectie
| 2023

2023 was het eerste jaar dat we met het Kwaliteitskompas hebben gewerkt en het Kwaliteitsbeeld, voorheen het Kwaliteitsrapport, hebben gemaakt. We lieten, en laten, zien hoe we werken, wat we belangrijk vinden, hoe we evalueren en verbeteren. Altijd vanuit de bedoeling, de beste zorg voor elke cliënt.

In 2023 zijn we verder gegaan waar we in 2022 waren gebleven als het gaat om onze strategie, werken vanuit de bedoeling, de cliënt een plek in de samenleving geven en zorgen voor een fijne woonplek. Dat doen we met betrokken medewerkers vanuit een professionele familiecultuur en onze kernwaarden Open – Ontwikkelen – Lef – Samen – Persoonlijk – Plezier, waarbij we de bedrijfskundige aspecten niet uit het oog verliezen.  

De maatschappij staat niet stil, wij ook niet. We ontwikkelen, passen aan en bewegen mee. De cliënt en zijn problematiek verandert, de omgeving verandert, de wet- en regelgeving verandert, we ontdekken en maken gebruik van innovaties in werkwijze, diensten en technologieën, we investeren in de professionaliteit van medewerkers en op alle niveaus in kwaliteit van zorg, ondersteuning en begeleiding. Samen met onze stakeholders en partners in de regio.

We laten graag zien hoe we werken aan kwaliteit. Kwaliteit voor alle cliënten, ongeacht de financieringsvorm, door alle medewerkers. We doen het samen! Ook met de vrijwilligers en verwanten. Dit Kwaliteitsbeeld is tot stand gekomen met medewerking van diverse cliënten, als interviewer, als fotograaf, als vlogger. Cliënten hebben ook deelgenomen aan de themamiddag Kwaliteit en daar hun stem laten horen. Daar zijn we trots op!

Met de inzet van cliënten en medewerkers laten we zien:

  • hoe we werken aan de basis op orde voor medewerkers, in de processen, in de financiën en in het ICT-landschap;
  • dat we blij zijn met onze nieuwe unieke woonlocatie de Bloemendal en de hier gevestigde werk- en dagbestedingslocatie de Wasserette Was(t)goed;
  • hoe bijzonder het is als de droom van een cliënt waargemaakt kan worden;
  • hoe actief we zijn met innoveren;
  • hoe mooi onze nieuwe kantoor- en dagbestedingslocatie de Uiterwaarden wordt;
  • hoe blij ouders zijn met de medewerkers en de begeleiding bij ODC ’t Lantaarntje;
  • hoe actief wij zijn in de regionale samenwerking.

Hoe trots kan je als bestuurder zijn als cliënten en ouders heel tevreden zijn met de zorg en begeleiding van de Parabool. Ambulant kreeg een 8,6 en het ODC ’t Lantaarntje en Peuterplus een 8,9! Dat was reden voor een grote taart en veel dank voor de inzet en betrokkenheid van de medewerkers.

Natuurlijk werken we in 2024 verder aan onze doelen en onze kwaliteit, kijken we terug, blikken we vooruit en verbeteren daar waar nodig en mogelijk.   

Een overzicht van doelen en resultaten staat in dit kwaliteitsbeeld in ‘Samengevat – doelen en resultaten 2023.

Ik wil alle collega’s bedanken voor de inzet en behaalde resultaten. We blijven gezamenlijk werken aan dat waar we bijzonder goed in zijn onze cliënten een mooi leven bezorgen.

André Leferink