Samengevat

Samengevat
| doelen en resultaten 2023

De basis op orde is een voortdurend proces van het op orde hebben en houden van reguliere processen. Hier wordt op gestuurd door middel van de interne verbeterlijst, de interne audits, de externe audit, de rapportages in de Zorgmonitor en de verdere implementatie en borging van ICT-projecten. De Raad van Toezicht, de Ondernemingsraad en de Centrale Cliëntenraad worden steeds in de ontwikkelingen en voortgang meegenomen.

Wat hebben we gerealiseerd?

Medewerkers
In 2022 is de Risico Inventarisatie en – Evaluatie (RI&E) in de hele organisatie uitgevoerd. Hierbij zijn veiligheids- en gezondheidsrisico’s in kaart gebracht. In 2023 is een check geweest of de geconstateerde risico’s zijn opgepakt en weggenomen. Na controle blijkt dat sommige risico’s zijn opgepakt en een punt van aandacht blijven en dat op andere punten nagenoeg alle acties zijn uitgevoerd.

Processen
Het cliëntervaringsonderzoek 2022 is gehouden onder de cliënten van werken/dagbesteding. Voor de EMB-cliënten is deel genomen aan een nieuwe onderzoeksopzet van Het LSR om de cliëntervaringen bij ouders/verzorgers van deze cliënten op te halen. Najaar 2023 is de Parabool door Het LSR uitgenodigd bij de evaluatie van cliëntervaringsonderzoeken van meerdere aanbieders bij de VGN. Het verzoek was om onze ervaringen met het EMB-onderzoek te delen en verbeterpunten aan te geven. In 2023 hebben de locaties de rapportage ontvangen. Deze is in het teamoverleg besproken en aandachtspunten zijn opgepakt.

In 2022 is gestart met het verbeteren van de projectbesturing. Eind 2022 hebben we geconstateerd dat de projectbrief er is, een taakverdeling wordt gemaakt en het project wordt gestart, maar het volgen en afstemmen van het project en checken of de gemaakte afspraken zijn opgevolgd behoeft meer aandacht. Hiervoor is de projectenlijst gemaakt. In 2023 bleek dat de projectenlijst vaker op de agenda van het MT moest worden gezet om het gewenste resultaat te behalen. Dit loopt nu naar tevredenheid.

ICT-landschap
In 2022 is besloten om de belangrijkste ICT-applicaties te gaan vervangen. in het voorjaar 2023 is begonnen met de implementatie van nieuwe softwarepakketten waarbij de applicaties HR werden vervangen door AFAS, en roosteren en elektronisch cliëntdossier (ECD) werden vervangen door ONS. Dit waren grote projecten die veel van medewerkers hebben gevraagd en veel impact op de organisatie hebben gehad. Op diverse deelgebieden binnen ONS zijn medewerkers geschoold en met de inzet en hulp van de digicoaches is de inrichting eind 2023 volbracht. Zo zijn de roosters ingericht, de cliëntdossiers overgezet en geactualiseerd. Op diverse punten wordt nog verder gewerkt aan het finetunen van de dossiers en de herinrichting van processen. 

Wat krijgt in 2024 een vervolg?

Medewerkers
In 2022 is een start gemaakt met de Strategische Personeelsplanning (SPP), een methode om stapsgewijs in kaart te brengen wat de Parabool op gebied van personeel nodig heeft om haar ambitie te realiseren. In 2023 zijn de belangrijkste speerpunten voor de komende drie jaar gekozen. Het resultaat is dat:

  • BBL-beleid (beroepsbegeleidende leerweg) is gemaakt en organisatie breed twee BBL plekken zijn gecreëerd
  • Het Leer Management Systeem verder is ingericht
  • Een start is gemaakt met een vernieuwd strategisch HR-beleid (arbeidsmarktpositie, professionele familiecultuur en verbetering instroom nieuwe medewerkers)

Het project functiehuis is in 2022 on hold gezet. Dit wordt in 2024 opnieuw opgepakt.

Processen
De afspraken die in 2022 zijn gemaakt over het jaarlijks houden van een teamreflectie zijn in 2023, door diverse omstandigheden, niet gehaald. In 2022 had 73 % van alle teams een teamreflectie gehouden. In 2023 was dit 64%. Alle reden om dit thema in 2024 de nodige aandacht te geven en blijvend op de agenda te zetten.

De stappen die in 2022 zijn gezet om Plan-Do-Check-Act in de processen op te nemen (bijvoorbeeld de interne verbeterlijst, het format jaarplan en de check via de interne audits) worden steeds beter gevolgd en zitten steeds meer in het ‘systeem’ van de medewerkers. Ook dit onderwerp zal steeds onder de aandacht moeten worden gebracht.

Financieel
In 2022 is de financiële basis op orde gebracht dusdanig dat we geen rode cijfers meer schreven. In 2023 kenden we wat onvoorziene financiële tegenvallers (achterblijven productie nieuwe locatie de Bloemendal en een extra ophoging bovenop de geplande cao verhoging). Een plan is opgesteld om gedurende het jaar de financiële tegenvallers te beperken en onze financiële positie te verstevigen (onder andere uitbreiding aantal plekken op bestaande woonlocaties in 2024), aanpassen verzuimbeleid, zo min mogelijk inzetten van personeel niet in loondienst (PNIL). In 2024 krijgt dit een vervolg.

ICT-landschap
Voor de implementatie van het cliëntportaal Caren is een volledige inrichting van het cliëntdossier nodig en moesten de juiste keuzes worden genomen voor de inrichting en uitrol. Een pilot is in 2023 voorbereid en gestart in februari 2024. Een volledige uitrol voor alle cliënten op de woonlocaties is gepland voor 1 juli 2024.   

Werken aan een toekomstbestendige gehandicaptenzorg

De Parabool wil haar cliënten de beste zorg en begeleiding blijven bieden. Dat betekent ook kijken naar de toekomst en anticiperen op de huidige en toekomstige ontwikkelingen zowel landelijk en regionaal als binnen de (gehandicapten)zorg. De volgende twee ontwikkelingen lichten we graag toe. 

Regiobeeld en regioplan
Voor het volgen van de ontwikkelingen in de regio Salland is door Gemeenten, zorgkantoor, zorg- en welzijnsorganisaties een regiobeeld gemaakt en in 2023 is gestart met de ontwikkeling van een regioplan voor de komende jaren. Dit is besproken met bestuurders en belangrijke stakeholders in de regio. De Parabool vertegenwoordigt, samen met andere zorgaanbieders, de VG (verstandelijk gehandicapten) -sector in het regioplan. Het regioplan wordt in 2024 vertaald naar een transformatieplan. De zorgaanbieders van de VG-organisaties willen meer aandacht voor deze sector en hebben de volgende thema’s (samen met de VVT-sector) op de agenda gezet: 

  1. Preventie/levensstijl (obesitas/verslavingen).  
  2. Toegang tot generalistische medische zorg: o.a. regioverpleegkundige, inzet specialisten (avond, nacht en weekend), deskundigheid bij huisartsen over de doelgroep).   
  3. Schaarste op de arbeidsmarkt, schaarste aan expertise (Specialist ouderen-geneeskunde, arts verstandelijk gehandicapten).  
  4. Wonen: hoe zorgen we ervoor dat er in de toekomst voldoende woonplekken zijn voor onze doelgroep.   
  5. Innovatie en technologie.  

Kanslijnen 
Zorgverzekeraars Nederland en de VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland) hebben in 2022 een akkoord gesloten om samen de transitie te maken naar een duurzame, toekomstbestendige en betaalbare gehandicaptenzorg. In het akkoord zijn vijf inhoudelijke ontwikkelthema’s, ook wel kanslijnen genoemd, opgenomen. De gemeenschappelijke ambitie is dat de meest kwetsbare mensen met een beperking tijdig betekenisvolle en passende zorg kunnen krijgen. Hier worden door zorgaanbieders en zorgkantoren afspraken over gemaakt. Concreet betekent dit dat zorgaanbieders kijken welke kanslijnen zij verder gaan uitwerken om ook in de toekomst passende en betaalbare zorg te kunnen blijven bieden. De Parabool heeft gekozen voor de volgende kanslijnen:  

  • Kanslijn 1: elke cliënt een betekenisvolle dag invulling passend bij de wensen, talenten en vermogens.   

De Parabool heeft diverse werk- en dagbestedingslocaties waar cliënten een zinvolle dag invulling passend bij hun wensen en mogelijkheden hebben. Een mooi voorbeeld is de dagbestedingslocatie Wasserette Was(t)goed. Deze is in 2023 naar een mooie nieuwe locatie verhuisd en efficiënt ingericht met goede apparatuur. Zie de foto’s van de Wasserette in dit kwaliteitsbeeld.   

  • Kanslijn 2: arbeidsbesparende technologieën. 

Er wordt hard gewerkt aan innovaties en technologische ontwikkelingen en om deze een structurele plek te geven binnen de organisatie en werkwijze op de locaties.

MedTech in de VG
In dit regionale project samen met Ygdrasil, de Passarel en Zozijn hanteren we het uitgangspunt dat er gekeken wordt met welke technologie de cliënt langer of beter de eigen regie over zijn/haar leven kan volgen en op welke manier technologie kan bijdragen aan verhoging van de productiviteit van medewerkers.