Themamiddag

Themamiddag
| 2 april 2024

Themamiddag Kwaliteit

De themamiddag Kwaliteit werd gehouden bij de Gasfabriek in Deventer en had, net als het Kwaliteitsbeeld, het thema ‘samen groeien’. Tijdens de middag werd een toelichting gegeven op wat kwaliteit bij de Parabool betekent. Ook is stilgestaan bij de overgang van het Kwaliteitskader naar Kwaliteitskompas en van het Kwaliteitsrapport naar het Kwaliteitsbeeld. Maar we zijn vooral samen aan het werk gegaan met kwaliteit.

Aan de Parabool-bal

Met een heuse Paraboolbal hebben we vragen over het Kwaliteitsbeeld gesteld. Degene die de bal ving kreeg een vraag over het Kwaliteitsbeeld bij het nummer dat op de bal stond. Er werd enthousiast over en weer gegooid en mooie antwoorden waren het resultaat. Hieronder lees je de score van de Parabool-bal:

VraagAntwoord
Wat vind je van het Kwaliteitsbeeld?– Leuk.
– Ook leuk om verschillende mensen te zien.
– Mooi compleet. Van strategie tot uitvoering. Iedereen komt erin terug
– Fantastisch en begrijpelijk. Hoe kunnen we verbeteren.
– Complimenten voor de opzet en de inhoud van het kwaliteitsbeeld.
– Deze gezamenlijke bijeenkomst is uniek.
– Goede weerspiegeling van de organisatie, goede inhoud en toch simpel.
– Dat is onze professionele familiecultuur!
Wat mis je in het Kwaliteitsbeeld?– Print voor cliënten.
– Niets.
Wat zou je verbeteren aan het Kwaliteitsbeeld?– Meer cliënten aan het woord.
– Volgend jaar weer externe stakeholders uitnodigen.
Wat vind je het leukst aan het Kwaliteitsbeeld?– Zo doorgaan, blijven leren.
– Heel mooi dat er deze middag cliënten zijn.
– Heel professioneel. Goede verhouding beeld/tekst. Complimenten.
– Filmpjes, veel onderwerpen, infographic.
– Het maakproces. Dat dwingt ons om dingen begrijpelijk te maken.
Wat vind je het minst leuk aan het Kwaliteitsbeeld?– Niets, alles is mooi.
– Het is digitaal. Cliënten vaak afhankelijk van de begeleiding om het te bekijken.
Is het Kwaliteitsbeeld voor iedereen begrijpelijk?– Ja.
– Het helpt dat het vanuit cliënten wordt gezien. Door de kleine organisatie komen veel bekenden voorbij.
Zie je in het Kwaliteitsbeeld terug hoe de Parabool werkt aan kwaliteit?– Jazeker.
– Mooi dat ouders aan het woord kwamen
– We praten met elkaar, kijken terug en verbeteren.
– Continu aanpassen en verbeteren
Samen aan de slag met Kwaliteit

Het tweede deel van de middag werd er in groepjes volop gediscussieerd over vragen aan de hand van thema’s uit het Kwaliteitsbeeld. Daar kwamen mooie inzichten en aandachtspunten uit Wij hebben de vragen en uitkomsten onder elkaar gezet:

De Parabool vindt het belangrijk dat iedereen mee mag denken en mee mag doen. We doen het samen. Herken je dit en kan het nog beter?
  • Zeer herkenbaar.
  • Ja, meer richtinggevend (net als het Kwaliteitskompas) en meer eigen regie. Is er een grens en zo ja waar ligt die?
  • Hoe leert de organisatie van elkaar (de woonlocaties)?
  • Teamleiders zijn meer ondersteunend aan het team dan sturend. Sturing geeft wel duidelijkheid.
  • Alle medewerkers mogen meedenken. Een goede uitleg is belangrijk als er besluiten genomen worden.
  • Hoe neem je cliënten verantwoord mee in veranderingen?
  • Cliënten doen graag dingen samen en denken graag mee (verschilt per groep).
  • Meedenken en meepraten mag soms meer. Ook voordat zaken besloten worden.
  • Cliënten missen informatie die er eerder wel was (tijdschrift Kabaal). Idee van de cliënt is een nieuwsbrief met leuke nieuwtjes en weetjes.
Vind je dat ouders/ verwanten voldoende betrokken worden bij de zorg en begeleiding? Hoe is dat zichtbaar en kan dit beter?
  • Dat is ook afhankelijk van de wens van de cliënt en van de wens van ouders/verwanten.
  • Veel contact en betrokkenheid van ouders bij ODC ’t Lantaarntje (overleggen, cliëntenraad, ouderavonden en het contact bij brengen en halen).
  • We wachten op het cliëntportaal Caren.
  • Cliënt van locatie waar een pilot met Caren loopt, is hier tevreden over. Hij leest de rapportage en ouders ook. Worden goed geïnformeerd.
  • Ouders worden betrokken en persoonlijk begeleider overlegt waar nodig.
  • Ouders woonlocatie A doen vrijwilligerswerk op locatie B.
  • Vraagt actieve benadering van ouders. Wensen ouders kunnen verschillen.
  • Cliënten en ouders geven input tijdens de jaarevaluatie, de cliëntenraad is betrokken, contact persoonlijk begeleider met ouders/wettelijk vertegenwoordigers.
  • Wanneer doe je een beroep op de sociale omgeving? Wat is de balans in samenwerking?
Voor medewerkers is leren en ontwikkelen een belangrijk thema. Waar kunnen we ons nog verder in ontwikkelen?
  • Zelfreflectie, wat heb je voor kennis nodig in combinatie met handelingsvaardigheid.
  • De follow-up bij de diverse methodieken.
  • Omgaan met complexiteit. Dit vraagt andere kennis, veerkracht, reflectie en een vervolg (borging).
  • Intervisie.
  • We zien steeds meer multiproblem gezinnen: hebben we voldoende kennis en expertise? Samenwerking met gespecialiseerde organisaties. Tendens voor de toekomst: specialistisch team samenstellen.
  • De Parabool Academy en Leer Management Systeem mag meer podium krijgen, ook voor nieuwe medewerkers. Is soms wat te vrijblijvend.
  • Specifieke deskundigheidsbevordering voor combinatie GGZ en VG, digitale vaardigheden (basis), verpleegtechnische handelingen/zorg.
  • Inventariseer bij de teams voor welke thema’s zij verdieping willen.
  • PDCA: check en act blijven achter. Sturing vanuit leidinggevende is belangrijk. Geeft goede impuls voor kwaliteit.
Vind jij dat cliënten kansen krijgen om te ontwikkelen, mee te praten en hun dromen uit te laten komen? Kan dit beter?
  • Inleven en kwaliteiten verhogen. Hier helpt de cirkel ‘mijn droom’ bij.
  • Nog meer uitvragen en uitdagen.
  • Wensen voor vriendschappen/relaties zijn soms lastig. Begeleiding moet klein blijven kijken en zoeken naar mogelijkheden.
  • Al pratend zijn er veel mooie ontwikkelingen en dromen verwezenlijkt: dag invulling op  zaterdag met hond, niet kunnen lezen, maar rijbewijs gehaald, relatie aangaan.
  • Er is veel ruimte om te kijken naar mogelijkheden en cliënten kansen te bieden. Geeft creativiteit.
  • Dromen mag, maar ook begeleiden in wat haalbaar is (mening van cliënt).
  • Dromen en wensen ter inspiratie opnemen in een nieuwsbrief.
  • Maak een wensboom.
Innovatie (vernieuwing): wat doet de Parabool al aan innovatie? Kan innovatie helpend zijn binnen de zorg en begeleiding? Hoe zie jij de toekomst van innovatie (met voorbeeld)?
  • Moeten we de term ‘innovatie’ gebruiken?
  • Voorbeelden: mijn eigen plan, digiborden, Caren, tovertafel, domotica.
  • Innovatie kan begeleiding zeker helpen. Dat is op verschillende locaties te zien.
  • Innovatie en zorgtechnologie zijn ondersteunend en vergroten de zelfstandigheid.
  • Toekomst: spraak gestuurde rapportage, automatische medicatiedispenser, oog gestuurde computer.
  • Goede beveiliging is belangrijk.
  • Technologie als aanvulling op menselijk contact.
  • Idee is een Parabool app voor ambulant.
  • Goed om producten uit te kunnen proberen.
  • Biedt veel kansen.

We hebben veel informatie gekregen waar we dit jaar verder aan kunnen werken. Enthousiast gaan we op weg naar de themamiddag Kwaliteit 2025!

Onder het genot van een hapje en drankje hebben we de middag goed afgesloten.