Terugkijken
Dit gaan we doen in 2022: Onder de noemer van ‘de basis op orde’ wordt de focus gelegd op het op orde hebben en houden van de reguliere processen. Hier wordt op gestuurd door middel van de interne verbeterlijst, de interne audits, de rapportages in de Zorgmonitor en het ICT-plan.
We hebben in 2022 stilgestaan bij wat we verstaan we onder de basis op orde. De belangrijkste thema’s hebben we benoemd: cliëntdossier en ondersteuningsplan, financieel, werken volgens onze afspraken, voldoende gekwalificeerde medewerkers en ICT systemen. De nieuwe ICT pakketten spelen een grote rol in de realisering. Pas na 2023 kunnen we de effecten gaan evalueren. Daarnaast is in 2022 de financiële basis dusdanig op orde gebracht dat we geen rode cijfers schrijven en de bewustwording is toegenomen. Dit onderwerp blijft aandacht vragen.
Dit gaan we doen in 2022: De uitkomsten van het CTO 2021 worden door iedere locatie besproken en waar nodig worden acties ondernomen.
Op een aantal locaties is in 2022 tijdens de interne auditgesprekken gekeken naar de opvolging van het CTO. Het rapport en de specifieke aandachtspunten zijn besproken in het teamoverleg.
Dit gaan we doen in 2022: In 2021 liepen er veel projecten. Waarbij van een aantal medewerkers veel inzet werd gevraagd en de implementatie veel inzet vraagt van veel andere collega’s. Juist nu het tweede jaar van de coronapandemie ook al veel vraagt, lijkt de rek eruit te gaan. Dit betekent dat we dit beter moeten prioriteren en afstemmen. Via de projectenlijst worden deze activiteiten gevolgd. Voordat we starten met nieuwe projecten gaan we een impact analyse maken.
De werkwijze projectbesturing is aangepast. Voor de afweging of een idee of wens opgepakt gaat worden als project wordt een projectbrief opgesteld. Het MT besluit vervolgens of er voldoende capaciteit en budget beschikbaar is om een project te starten en zo ja op welk moment. We zien dat we hier nog een verbeterslag in kunnen maken. Voor enthousiasme maken we plannen maar
Dit gaan we doen in 2022: Clientportal inrichten op basis van de nieuwe structuur van het ECD en gefaseerd openstellen.
In het voorjaar van 2022 is besloten om de belangrijkste applicaties (HR, roosteren en het ECD) te gaan vervangen. We hebben besloten om het huidige ECD te vervangen voor een ander software pakket waardoor de inrichting van het cliëntportal ook uitgesteld moest worden. De centrale cliëntenraad is steeds in deze ontwikkelingen meegenomen en zal betrokken worden bij de keuze en inrichting van het nieuwe cliëntportal.
Dit gaan we doen in 2022: Training nCare Medicatie veiligheid geven met daarin aandacht voor leren in de teams.
In het voorjaar is samen met de leverancier van nCare een verdiepingstraining gegeven aan de aandachtfunctionarissen medicatie. Dit waren leerzame bijeenkomsten waarin de mogelijkheden en werking van de applicatie aan de orde zijn geweest.
Dit gaan we doen in 2022: Doorgaan op de ingeslagen weg m.b.t. de implementatie van de Wet zorg en dwang. Het gesprek, de bewustwording is de focus. Daarnaast proberen we, ook samen met collega organisaties oplossingen te zoeken voor de knelpunten die we tegenkomen bij de uitvoering van de wet.
Intern zien we een groeiende bewustwording rondom onvrijwillige zorg. De bezoeken van de cliëntvertrouwenspersonen Wzd en de rol van de orthopedagogen hebben hierin een positieve bijdrage geleverd.
Dit gaan we doen in 2022: Het Leer Managementsysteem gaat in maart 2022 live.
Per 1 juni is het Leer Managementsysteem (LMS) live gegaan. Iedere medewerker heeft zijn eigen dossier waarin e-learnings worden aangeboden. Naast de verplichte scholing is het mogelijk om een keuze te maken uit de bibliotheek met opleidingen.
Zie overzicht Parabool in cijfers.
Dit gaan we doen in 2022: Het project functiehuis is on hold gezet, maar de strategische personeelsplanning wordt met voorrang uitgewerkt.
Strategische Personeelsontwikkeling (SPP) is een hulpmiddel, een methode om stapsgewijs in kaart te brengen wat de Parabool op gebied van personeel nodig heeft om haar ambitie te realiseren. Het doel is ‘werken aan toekomstbestendigheid door het vaststellen van knelpunten en proactief te anticiperen op de toekomst’. In oktober heeft de eerste bijeenkomst plaatsgevonden en in januari 2023 worden 3 speerpunten gekozen waar we de komende drie jaar mee aan de slag gaan.
Dit gaan we doen in 2022: Aandacht voor teamreflectie in het kader van de basis op orde. Door alle ontwikkelingen van de afgelopen jaren, heeft dit weer extra aandacht nodig.
In het begin van het jaar hebben we hier afspraken over gemaakt met als resultaat dat meer teams de teamreflectie in 2022 uitgevoerd hebben. Van 50 naar 73 procent van alle teams.
Dit gaan we doen in 2022. Organisatie brede aandacht voor PDCA-cirkel. We zijn goed in het maken van plannen en doen. Ook het evalueren is een logische stap. Maar het bespreken of de uitgevoerde acties ook echt hebben opgeleverd wat was voorgenomen, gebeurt nog onvoldoende.
Daarom hebben we op diversie plekken de PDCA stappen opgenomen. Bijvoorbeeld in de interne verbeterlijst en het format jaarplan. Op deze manier dwingen we onszelf om ook de laatste stap te nemen en de cirkel rond te maken. Tijdens de interne audits wordt gekeken of de PDCA ‘werkt’.
Wat gaan we doen 2022: Er zal in de gehele organisatie een RI&E worden uitgevoerd. Met een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) worden de veiligheids- en gezondheidsrisico’s voor medewerkers binnen de Parabool in kaart gebracht. Een RI&E is verplicht voor alle organisaties met personeel. Daarna wordt er een plan gemaakt om de risico’s weg te nemen of te beperken.
De RI&E is uitgevoerd en het plan van aanpak is gemaakt. Actiepunten zijn vastgelegd. En dan blijkt dat ook hier de opvolging, het afhandelen en dit zichtbaar maken de aandacht vraagt.
Naar de tijdlijn