Themamiddag 2023

Themamiddag

Tijdens een interactieve middag met inleidingen van enthousiaste sprekers is samen gereflecteerd op het concept kwaliteitsrapport en zijn we met elkaar in gesprek gegaan over de centrale thema’s: Veerkracht, Corona en de kwaliteit van begeleiding en ruimte voor ontwikkeling. Hierbij waren leden van de centrale cliëntenraad, de ondernemingsraad, de raad van toezicht, het MT, een teamleider en leden van de redactie aanwezig.Ieder thema werd ingeleid door een filmpje waarin een cliënt of collega vertelde over de eigen ervaringen. Bij de bespreking is het perspectief van de cliënten, de medewerkers en de organisatie betrokken.

De aanwezigen hebben met behulp van een anonieme online peiling gereageerd op een aantal vragen over het conceptrapport.

Op de vraag of het kwaliteitsrapport een eerlijk beeld geeft, reageerde 93% positief. 93% gaf aan het kwaliteitsrapport aantrekkelijk te vinden en heeft met plezier gescrold. Zijn verwanten voldoen aan bod gekomen? 80% gaf aan dat dit beter kan. ‘Ik word blij van alle filmpjes in het rapport’ werd door iedereen beaamt. 53% gaf aan er ‘heel blij’ van te worden. Tot slot gaf 87% van de aanwezigen het concept kwaliteitsrapport een 8 als rapportcijfer.

In groepen werd gesproken aan de hand van een aantal stellingen. Dit heeft mooie inzichten opgeleverd maar ook een aantal verbeterpunten voor het kwaliteitsrapport en het kwaliteitsbeeld.

Een greep uit de feedback:

  • Beschrijf iets scherper de resultaten en of en hoe resultaten gehaald zijn.
  • Goede plannen, alleen de borging en controle missen nog.
  • De verwanten meer betrekken bij het kwaliteitsrapport.
  • Wat is er bereikt en wat levert dat de cliënt op? Bijvoorbeeld wat is het resultaat van scholingen?

Er kwamen ook verbeterpunten over de zorg:

  • Zichtbaar maken van de implementatie van ONS, Caren, het vastleggen van doelen en de inzet van de LACCS-methodiek.
  • Clienten meer uitdagen om zich te ontwikkelen.
  • De ervaringen van de inzet van domotica delen (wat levert het de cliënt op?).
  • Het behouden van de Parabool cultuur: korte lijnen, informeel.

Wat zou jij beschrijven in het kwaliteitsbeeld over 2023?

Het laatst onderdeel van de middag hebben we vooruitgekeken. De groepen vormden een ‘redactie’ en gingen brainstormen per bouwsteen: Welke informatie willen we ophalen om aan de slag te gaan met het kwaliteitsbeeld over 2023? De hoogst gewaardeerde input (na de brainstorm kon iedereen de verschillende opties waarderen) staat hieronder op een rij.

  1. Wat zou jij beschrijven over het zorgproces rondom de individuele persoon?
    • Ervaringen delen van alle betrokkenen na invoering ONS en Caren.
    • Tot waar gaat de eigen regie van een cliënt en wanneer neem je het over?
  2. Wat zou jij beschrijven over onderzoek naar de ervaringen van mensen met een beperking?
    • Meelopen samen met cliënt (nulmeting en ervaring) in filmpje.
    • Huisbezoek door cliëntenraad bij woonvorm, werkplek, dagbesteding.
  3. Wat zou jij beschrijven over professionele ontwikkeling?
    • In kader van intervisie meeloopdagen (anders dan kijken bij de buren binnen eigen team).
    • Leren van mensen met ervaringsdeskundigheid.
  4. Wat zou jij beschrijven om inzicht te geven in kwaliteit en het verbeteren ervan?
    • Plan-Do-Check-Act cyclus.
    • Lerende houding / omgeving: niet altijd vasthouden aan hoe het was.
  5. Wat zou je niet beschrijven In het kwaliteitsbeeld?
    • Niet teveel, houd de inhoud beperkt en dus leesbaar en behapbaar. Video en plaatjes zeggen meer dan veel woorden.
Naar de tijdlijn